Krava på en chatbott

oktober 13, 2020 Av Kompetensgruppen

– online

Välkommen till en en kortkurs då du praktiskt får prova på att kravställa på en chatbott samt se exempel ”live”. Just nu ges kursen enbart på distans.

En chatbott är en virtuell assistent som kommunicerar med användare främst genom text, men även tal. Chatbotten simulerar en konversation som om den vore en mänsklig person. Ofta är den integrerad på webbplatser och andra applikationer. Det blir mer och mer vanligt på hemsidor för att kunna hantera frågor från kunder och användare.

På denna 2-timmars kurs kommer du att lära dig att ta fram krav på hur din chatbott ska bete sig och svara i olika situationer. Det blir stort fokus på samarbete och diskussioner i grupp och det är du och din grupp som gör kursen tillsammans med av handledaren.

Kursen leds av Helén Alseby, Inforeq, som har byggt en chatbott utan programmering med hjälp av verktyget IBM Watson Assistant. Till vardags arbetar hon som agil produktägare samt krav- och verksamhetsanalytiker.